Home » Kina er enig med USA om dette. Uttalelse etter Bidens møte med Xi

Kina er enig med USA om dette. Uttalelse etter Bidens møte med Xi

by Gunnar Garfors

Som det ble understreket i uttalelsen, har praten mellom supermaktslederne vært åpenhjertig og blant annet opptatt av å etablere regler for å sikre at rivaliseringen mellom USA og Kina ikke eskalerer til konflikt.

President Biden bør ta opp spørsmålet om russisk aggresjon mot Ukraina og «uansvarlige trusler om å bruke atomvåpen».

«President Biden og president Xi gjentok sin vanlige setning Ingen kan vinne en atomkrig og det må ikke skje, og har gjentatt sin motstand mot bruk eller trussel om bruk av atomvåpen i Ukraina,» sa Det hvite hus i en uttalelse.

Resten av artikkelen under videoen:

Biden bør også fremheve amerikanske bekymringer om «fiendtlige og stadig mer aggressive handlinger mot Taiwan» som «undergraver fred og stabilitet» over hele regionen og truer den globale økonomien. Samtidig understreket han at USAs politikk overfor Taiwan ikke har endret seg. Den amerikanske lederen trakk også oppmerksomhet til spørsmålet om menneskerettigheter og Kinas handlinger i Xinjiang, Tibet og Hong Kong, samt «ikke-markedspraksis som skader amerikanske arbeidere og familier».