Home » På vei til havet besøkte familien kysten og angret ikke et øyeblikk: det er mye underholdning her og stillheten er fortryllende.

by Thure Lindhardt

Kjøreturen fra Klaipėda, om enn ikke lang, er bare en halvtime unna, det var veldig slitsomt: et langt stopp ved Smiltynė-fergen, diverse veiarbeid, solen som skinner gjennom glassrutene, støyen fra slitne barn i bil. Mens jeg bekymret meg, ba jeg og spurte meg selv: «Hvorfor banker vi på her? Jeg måtte kjøre rett hjem.»Vi så ut til å være på veien hele dagen, bare plutselig meldte navigasjonssystemet» kom.»Mens jeg satt i bilen så jeg på omgivelsene gjennom vinduet, som så så idyllisk og rolig ut. : barn lekte på parkeringsplassen i nærheten av havnen, båter svømte stille i den lille havnen, fiskere fisket og garn, folk gikk fra avslørende lukter av fiskekjøtt.»Alt er bra,» sa jeg til meg selv og tok turens plager. borte Så begynte Vi fikk vårt første bekjentskap med Pommern-regionen i den lille Dreverna, som ligger nær den kuriske lagunen og Dreverna-elven Fiskerlandsbyen Dreverna var kjent allerede på 1200-tallet. Senere ble den kjent for sine store fiskemarkeder Det er kanskje ikke flere nå så mange fiskere, men lukten av fisk er i luften – både nyfanget og røkt. Nå er det ikke bare en landsby, men en skikkelig liten p Et sommerferiested med skandinavisk orden og estetikk.

Om kvelden er det en fornøyelse å spasere i Small Ship Harbor for å se båtene og båtene svømme ved lagunens bredder. Treåringen vår valgte en båt, men han har også gått seg vill i overflod. Det ene var veldig imponerende – det gamle Dreverna-seilskipet, bygget etter autentiske tradisjoner. Rett ved siden av marinaen, på himmelen, er det et 15 meter høyt utkikkstårn, som tilbyr et fantastisk panorama over campingplassen Dreverna med pent arrangerte hytter, den kuriske lagunen og de døde sanddynene på den andre siden, samt Juodkrante. Og Juodkrante kan nås bekymringsløst om sommeren, fordi Dreverna-Juodkrante-Dreverna høyhastighetsferge går (pris for en voksen 6 Eur), kun 20 minutter. og du kan ikke bare se på sanddynene, men også gå dem.

© Personlig album

Vi bodde i et campinghus. Den hadde alt du trenger for et komfortabelt opphold, spesielt hvis du reiser med barn. Først var jeg litt redd for støy på kvelden, men det var stille og vi slappet veldig godt av. Det er synd at vi ankom noen uker for tidlig fordi campingplassen Dreverna forberedte seg på å åpne et enormt underholdnings- og SPA-kompleks (åpent for øyeblikket): stort innendørsbasseng, badstueområde, boblebad, separat bassengområde for barn, tennis, tennisbaner, volleyball og basketballbaner, trampolinepark og diverse andre underholdningstilbud for barn. Så gøy det blir der! Og ferie med barn er ekstremt praktisk fordi alt er på ett sted – både det oppvarmede utendørsbassenget og lekeplassene, og i dårlig vær kan du gjemme deg i innendørsbassengene og varme deg i badstuene, du kan endre miljøet – du kan ta en ferge til Juodkrante og Dead Dunes.

Ankommet Drevern, besøk den etnografiske gården til skipsarbeider Jonas Gižas. En kort spasertur fra campingplassen til museet. Her kan du lære om Pommerns historie og kultur, fiskenes levesett og bygging av båter. Pris 2 euro. Museet gjorde ikke noe inntrykk på datteren hennes, sannsynligvis for liten, men mens jeg leste beskrivelsen av utstillingen tok museologen på seg oppgaven med å fargelegge værvingene. Det lukter røyk og fisk på gårdsplassen ved siden av museet. Der røyker en lokal fisker steinbit, abbor, brasme og annen fisk i lagunen. Vi dro med fulle poser – vi anbefaler!

© Personlig album

Langs kysten av Dreverna, bare 2 km unna, nådde vi den vindfulle landsbyen Svencelė, hvorfra utsikten over sanddynene er enda lysere. Her er et drageparadis. I det fjerne fra lagunen flagret dusinvis av fargerike seil mot vinden. Etter å ha passert Svencelė og ryddet barskogen, har vi allerede nådd fødestedet til den dekorative værhanen – Kintus – 12 km unna. Ved ankomst stoppet vi ved et lokalt smultringbakeri kalt Pucell. På lørdag rundt middag klarte vi å plukke opp de siste 6 smultringene.

I sentrum av byen ligger den evangelisk-lutherske kirken, hvor Vilhelmas i 1891 giftet seg med Storosta-Vydūnas, en kjent litauisk filosof, forfatter og pioner innen en sunn livsstil. Til hans ære er det satt opp et kultursenter og et minnemuseum i Kintai ved siden av kirken. På den andre siden av gaten en referanse til stedets stolthet – ca 18 m. Høyde og 12 m. Den brede Thuja av Kintai, den nest høyeste i Europa. Den høyere tujaen vokser bare i Sveits. Vi gikk skogsstien til thujaen, det er bra at vognhjulene er store, det var ganske enkelt å komme seg over alle humper i veien. Derfra dreide vi diagonalt til den nylagte Kintai-bryggen, hvor to fiskere satt politisk med bøtter fulle av abbor. Vi snudde den grusede skogsstien mot Kintai Beach, som har et utsiktstårn, om enn et lavere.

© Personlig album

I Kintai vil du legge merke til en rekke utsmykkede, kontrasterende værvinger, også vakkert kalt spøkelser. Ernst Vilhelmas Berbomas (1786-1865), fiskeriinspektøren for den kuriske lagunen, kjent som værdåpens far, bodde på herregården Muižė i Kintai Elders» House. Hver fiskerlandsby i den kuriske lagunen var merket med et fiskeområde og et farget skilt. Fiskerne måtte heve værhanen på toppen av seilmasten. Ved hjelp av værkjøretøyet avgjorde fiskeritilsynet om fiskerne holdt seg til anviste fiskeområder og hvilket område båten tilhørte.

I løpet av turen rakk jeg nesten ikke å se på naturlandskapet i Litauen: grønne enger med kuflokker, gule rapsfelt, laguner til høyre, gårder i veikanten. Jeg la ikke merke til hvordan vi kom til det siste punktet – Cape Ventė. Da vi kom fram tok vi veien til fuglenettene, som dessverre alle var tomme. Det største fuglereservatet ligger her om våren og høsten. Det ville være synd å ikke bestige det 11 meter høye landemerket til Venta – fyret. Trappene er svingete, jern og dekorative, ikke bratte, men selve trappen er veldig smal, og når du klatrer dem er observasjonsdekket smalt, selv med ganske lave rekkverk. Spenningen i høyden tillot ikke en å beundre utsikten over lagunen og den fjerne Nida. Inngang til fyret er gratis. Jeg vet ikke om det alltid blåser så mye i Ventė, men vi slet med vinden der. Bølgene i lagunen slår og slår mot kantene på brygga, og spruter oss med det kalde vannet sitt. Etter å ha gått hver 250 meter til enden, føler du at du er ved verdens ende. Bare ubegrenset vann foran øynene dine.

© Personlig album

På vei tilbake besøkte vi fugletrekkutstillingen på den ornitologiske stasjonen ved Cape Ventė. Pris for voksne 3 Eur Museet er interessant og interaktivt: du kan lytte til forskjellige fugler, se koselekene deres, bli kjent med fjær, lære om trekkruter, se eksempler på fugleringer og til slutt ta en test på datamaskinen. Cape Ventė er mer forlokkende med sin tilstedeværelse så langt unna og vanskelig å komme til, romantisk med toget og kvitringen fra tusenvis av fugler. Men da vi kom dit var det noe som manglet og da vi kom tilbake i bilen ga vi ikke opp følelsen av å ikke ha gjort noe. Men minst én gang er Venta definitivt verdt å se.

Kysten er definitivt et ekstraordinært land. Her regjerer vann, havner, marinaer, fyrtårn og værvinger. Ofte svinger alle fra Klaipeda til Palanga, vi anbefaler å ta til venstre til Pommern neste gang. Selv uten havet har dette landet noe å by på.

Du kan følge forfatteren Facebook jeg ernstagrame.

Det er strengt forbudt å bruke informasjon publisert av DELFI på andre nettsteder, i media eller andre steder, eller å distribuere vårt materiale i noen form uten samtykke, og dersom samtykke er innhentet, må DELFI oppgis som kilde.