Home » Hvor å reise med bil fra Litauen er mer imponerende – Balkan eller Norge?

Hvor å reise med bil fra Litauen er mer imponerende – Balkan eller Norge?

by Thure Lindhardt

Dette er artikkelen fra «My AUTOstogos!»-konkurransen. 15min Sammen med et av de største fergeselskapene i Europa starter DFDS en historiekonkurranse. Del dine bilreisehistorier og vinn en eksepsjonell premie – alt inkludert billetter til Sverige eller Tyskland. Mer: https://www.15min.lt/n1528120

Når det gjelder bilkjøring, har Litauen en flott geografisk beliggenhet – omtrent 3000 kilometer til Athen og nesten like mye til Nordkapp (den nordligste i Europa, Norge) og selvfølgelig like mange kilometer tilbake til Vilnius. Og jeg kan fortsatt ikke bestemme meg for hvilken biltur jeg skal fortelle deg mer presist fordi begge var unike.

Vi laster opp soveposer, telt og andre reiseartikler med vår gamle mann, men vi er fortsatt på vei skader, vi er på vei i retning Polen – det var slik ferien vår begynte de siste årene. Ingen hoteller, ingen bassenger og ingen restauranter. Sove eller campe i bilen, bade i sjøen, klatre i fjell og fotografere byer.

Her er svaret, hvorfor vi drar på ferie som dette – vi kan sove komfortabelt hjemme, og på ferie ønsker vi å bryte rutinen helt og komme oss ut av komfortsonen, så etter at vi har satt oss oppgaven – den minste mulig budsjett – vi har fullført det.

Sommeren 2018 reiste vi til Athen og denne turen viste Balkans virkelige ansikt. Turen hjem på ruten Vilnius-Polen-Slovakia-Ungarn-Serbia-Nord-Makedonia-Hellas-Bulgaria-Romania-tok omtrent tre uker, og en artikkel ville ikke være nok til å fortelle alle opplevelsene som er opplevd, så er noen av de mest minneverdige severdigheter listet opp nedenfor.

Jeg fortalte deg mye mer om noen turer på bloggen – hvordan du finner gratis parkeringsplasser i sentrum av Athen, hvordan du får billig og økologisk drivstoff, hvordan du finner komfortabel overnatting og andre tips.

1. Stående i sentrum av Beograd, ved bredden av den blå Donau Beograd festning. En spasertur rundt festningen tilbyr et flott panorama av byen med silhuettene av broer og selvfølgelig sammenløpet av Donau og elvene. Når du er i Beograd, ikke gå glipp av Nicolas Tesla-museet. Mer: https://stepbackfromthemap.com/2019/08/07/balkanai/

Foto av J.Sakalauskaitė / Tur på Balkan

2. Makedonia definitivt verdt å kjøre, og definitivt de lokale veiene (grusveier, offroadveier og skur). Sjokkerende – brennende søppel og minareter i bakgrunnen, mørke mennesker, obskure markeder og moskeer, fødestedet til Moder Teresa, og hovedstaden har et snev av kitsch – ikke noe fantastisk, den bygges først nå og prøver å bli et attraksjonssenter . «Ancient Buildings» laget av skum ligner plasseringen til en amerikansk film.

3. Hellas – den reisende kommer, turisten drar. Etter å ha sett oss rundt i Thessaloniki, besteg vi Mount Olympus i Thessaloniki. Da vi begynte å vandre og klatre over skyene ved foten av byen Litochoro, nesten utenfor kysten av Egeerhavet, ble vi imponert over opplevelsen. I horisonten – hav, fjelltopper og skyer under føttene. Alle anbefalinger: https://stepbackfromthemap.com/2019/08/16/graikija/

4 Athen – et sted hvor vi forsto forskjellen på en reisende og en turist. Vi hørte litauiske stemmer ved billettluken til Akropolis, og dette var første og siste gang vi møtte våre landsmenn. Du trenger ikke fortelle oss kort om Athen, du må se dem – disse mandarinene som vokser på gaten, folkemengdene som tar et skritt til Akropolis, disse ødelagte hovedstedene og gesimsene, som en mosaikk av søyleganger, denne blå og hvite horisonten og grønne åser … Athen er en virkelig sivilisert vugge. Mer: https://stepbackfromthemap.com/2020/09/24/turistai-ir-keliautojai-atenuose/

5. Sofia mest minneverdig for sitt kulturelle mangfold. Fra moskeer til leilighetsbygg i sovjetisk stil, byen er full av kultur og kyrillisk. Hagia Sophia – Alexander Nevsky-katedralen – er trolig den mest kjente gjenstanden i byen, kun kortermede personer får ikke komme inn i den, og kvinner må ha på seg kapper når de besøker moskeen. Mer: https://stepbackfromthemap.com/2021/01/12/kita-stotele-sofija/

6. Romania bør ikke søkes i Bucuresti, men i de gamle byene i landet – Transilvanijoje. Timisoara, Quiz Napoca – sjarmerende, karakteristiske byer og det berømte slottet til grev Dracula er allerede perfekt for turister. På grunn av dårlig veiinfrastruktur tok turen gjennom Romania veldig lang tid, det virket som om du kjørte inn i en annen by før du dro. Det krevde tålmodighet.

Foto av J.Sakalauskaitė / Tur på Balkan

Men Balkan viste seg å være sjarmerende – ingen har det travelt, folk bor her, nå og under solen (bortsett fra i sentrum av Thessaloniki og inngangen til Athen, trafikken der er tragisk, men tilsynelatende problemet med alle store byer, til og med Vilnius).

Stemningen på hver tur er forskjellig. Da vi nærmet oss Athen steg lufttemperaturen og solen steg opp. Og i august 2020, som veien til den nordligste delen av Europa, ble været avkjølt og solen vekslet med skyer og regn.

Vilnius-Latvia-Estland-Saaremaa-Finland-Nord-Norge og tilbake. Denne turen var den dyreste av alle som vi nettopp har nådd med bil.

1. Latvia har vært besøkt så mange ganger, så vi har ikke kommet hit på lenge Vi skal reise oss. Dette er et flott sted for de som prioriterer stille natur, vel, og vi som utrettelige reisende har turnert hele øyas omkrets og for å gjøre turen mer interessant bestemte vi oss for å besøke så mange fyr som mulig.

Noen var vanskelige å komme til og noen var umulige, men du kan gå inn i Sorve fyr og klatre til det øverste observasjonsdekket. Kuressaare er den største byen på øya med et stort slott og en koselig gamleby, men øya er for det meste oversådd med grøntområder og duft av einer.

2.Tallinn den gamle byen for meg er en av de vakreste, så jeg besøker den definitivt hver gang jeg er i Estland, samt et nytt (ikke så nytt) ombygd industriområde nær havnen. De tidligere industribyggene, som er omgjort til boligbygg, er også høyt verdsatt av arkitekturkritikere verden over, og den smakfullste veganske burgeren som noen gang har blitt servert er i restauranten F-bygningen, som trolig er det mest populære stedet for hipstere. Tallinn er alltid overraskende.

3. Alle vennene mine som noen gang har vært I HelsinkiHun sa «ikke bra» og løy virkelig. For meg som arkitekt er denne byen forfriskende – de røde mursteinene, den moderne arkitekturen av Alvar Alto, eksteriøret og interiøret på Nasjonalbiblioteket, de grønne torgene og parkene i byen har etterlatt seg bare de beste minnene. Det er mye å skrive om Alvar Altos arkitektur, men her er en oversikt over reiser, ikke arkitektur …

Under turen vår gjennom Finland besøkte vi flere større byer og kjente Alto-prosjekter som Universitetet i Jyväskylä (vakten låste opp de viktigste auditoriene så vi tok en tur inne), Alto-universitetet (hele vitenskapscampus), konsertsaler, biblioteker, Alto Museum og til og med huset hvor og ble skapt av Alvar Alto selv – et ikon for moderne arkitektur.

4. Julenissen i august – eksotisk, men hvordan gå glipp av det Rovanieminår vi allerede reiser over hele landet. Det er egentlig rart å være utenfor polarsirkelen i august, men Joulupukki tar det hele året, kun én inngang til julenissens verksted koster fra 35 euro, og vi fant presidenten vår blant kjendisene som besøkte julenissen. Generelt burde nord i Finland være mer interessant om vinteren, men fotturer i nasjonalparker er også morsomt om sommeren.

5. Kun når du går inn Norge Dargan og regnet begynte, men reinsdyrene som løp gjennom gatene endret umiddelbart humøret, kjøreturen til fjorden var ikke lang, bakkene, fjellene og vannet Nordkapp Tunnel.

En 6,8 km lang undersjøisk tunnel forbinder fastlandet med øya, som er kjent som Europas nordligste punkt. Atmosfæren er veldig interessant, når solen fortsatt henger over horisonten ved midnatt, er det bare inngangen til parkeringsplassen i selve Nordcap som har blitt virkelig for dyr, men hvordan vurderer man «verdens ende» annerledes.

Lokalbefolkningen sa at vi ankom samtidig fordi det var en klar kveld, været der for det meste skyet og duskregn, men vi så solen ikke gå ned ved midnatt og vi forsto hva Dargan mente om morgenen, hvis det var noe slikt tykt tåke på 5 minutter utkjøring fra parkeringsplassen – utsikt 0,5 meter fra bilvinduet. Vi var i skyen igjen, bare ikke over Hellas, men Norge.

Foto av J.Sakalauskaitė / En tur til Norge

Når du står der på kanten av verden, gråter noen, andre smiler bredt eller kysser varmt, men følelsen er unik. Vel, og den kortfilmen som ble sett på Nordkapp kino fikk meg til å gråte også. Det er uforglemmelig!

VIDEO: Nordkapp «hjemmet til midnattssolen og nordlyset».

Bare to ferier i bilen – fra Vilnius til sør og fra Vilnius i nord, og så mange følelser, eventyr, kilometer, følelser og mennesker, og hvor det fortsatt er uforutsette tilfeller som er skumle i dette øyeblikket og nå nostalgi og A smil. Og viktigst av alt, alle våre ferier er uplanlagte, vi vet ikke hva vi kan forvente, nøyaktig hvor vi skal og hva vi skal se.

Etter å ha planlagt å reise til Italia og vært i Kroatia, ville vi reise til Nord-Polen, men vi sto i en sky ved Nordkapp. Så, så mye eventyr og god vind som mulig, drar jeg til koffertbutikken, for sommeren er reisetid igjen!